Балалардың сөйлеуін дамыту: нормалары, мәселелері және ерекшеліктері.
Мектеп жасына дейінгі балалардың сөйлеуін дұрыс дамытудың рөлі өте маңызды. Ми мен орталық жүйке жүйесі белсенді дамып келе жатқан бұл жаста олардың қызметтері жақсарып, кез келген кемшіліктерді түзетуге болады. Алайда, жасы ұлғайған сайын бұл икемділік жоғалып, дұрыс сөйлеуді меңгеру уақытында оқытылмаған балалар үшін өте қиын немесе тіпті мүмкін емес болатын кез келеді.
Сонымен қатар, бұл жаста сөйлеуді дамыту міндеттеріне мектепке дайындық жатады. 6-7 жасқа дейін бала анық, түсінікті және жүйелі сөйлеуі керек, сөйлемдерді құруда өрескел қателіктерден аулақ болу керек және құрдастарымен және үлкендермен еркін сөйлесу үшін жеткілікті сөздерді білуі керек. Мұндай нәтижелерге жету - логопедтің, психологтың, педагогтың және, әрине, ата-ананың өте көп еңбекті қажет ететін және бірлескен жұмысы.
Әр түрлі кезеңдегі баланың сөйлеу дамуының нәтижесі
• Сөйлеуді дамыту диагностикасы міндетті кезең болып табылады. Онсыз сіз нормадан кешігу дәрежесін де, оның себебін де анықтай алмайсыз, яғни сіз балаңызбен тиімді іс-шаралар бағдарламасын жасай алмайсыз. Сөйлеуді дамыту диагностикасына басқа мамандардың қатысуы маңызды. Баланың денсаулығының ерекшеліктеріне байланысты бұл саңыраулар мұғалімі, невропатолог, психолог, іш сүзегі мұғалімі, дефектолог және т.б.
• Балалардың сөйлеу тілінің даму деңгейіне ғана емес, белгілі бір баланың ерекшеліктеріне де назар аудару қажет. Бала сөйлей алатын, бірақ сөйлегісі келмейтін кездер болады. Кейде мұндай жағдайларда логопед басқа мамандармен, атап айтқанда, психологпен бірге жұмыс істеуі керек.
Қарапайымнан күрделіге ауысып, балаға бұрыннан таныс тақырыптардан бастаған дұрыс. Ата-анасынан оның нені жақсы көретінін, қандай сөздерді білетінін, қандай ертегілерді немесе тақпақтарды ұнататынын, қандай ойындар мен ойыншықтарды ойнағанды ұнататынын сұраңыз.
Балаларды кез келген жетістіктері үшін, тіпті кішігірім жетістіктері үшін мақтау керек. Бірақ сонымен бірге жаттығуларды дұрыс орындамағаны үшін, әсіресе баяу прогресс үшін жазалау ұсынылмайды. Сыныптағы ортаның тыныш және жайлы болуы, баланың мұғалімге сенуі маңызды. Шамадан тыс қобалжу, қорқыныш, алаңдаушылық тек нәтижеге жетуге кедергі болады.
Өтілген тақырыптарды бала салыстырмалы түрде тез меңгерген болса да, мезгіл-мезгіл қайталанып, бекітіп отыру керек.